به گزارش خبرنگارایبِنا، برای قیمت گذاری هر محصولی از جمله خودرو در بورس کالا قیمت پایهای در نظر گرفته میشود و مشتریان برای خرید خودرو یا محصول دیگر، از بورس کالا باید در فرم خود حداکثر مبلغ شرکت در رقابت را درج کنند.
در سازوکار بورسکالا بر اساس تعداد عرضه و تقاضا، مشتریان با هم به رقابت میپردازند در نهایت کالا به نام فردی ثبت میشود، که بالاترین قیمت را اعلام کرده است.
حال سوالی در ذهن مطرح میشود که قیمت پایه محصولات بر چه مبنایی تعیین میشود؟
در رابطه با قیمت پایه خودروهای وارداتی عبدالله توکلی لاهیجانی مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت گفت: قیمت پایه برای این خودروها با احتساب قیمت ارزی خودرو، سود بازرگانی علیالحساب، حقوق گمرکی، هزینههای حمل و سایرهزینههای قابل قبول واردکننده و سود منصفانه، تعیین شده است.
فرآیند عرضه خودروی وارداتی در بورس به این صورت است که ابتدا قیمت پایه عرضه در بورس بر اساس سود بازرگانی علیالحساب تعیین میشود که این امر بر اساس موازین سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان انجام میشود.
پس از آنکه خودرو بر اساس قیمت پایه تعیین شد، در بورس کالا عرضه میشود، سپس مابهالتفاوت قیمت فروش خودرو در بورس و قیمت پایه تعیینشده به عنوان سود قطعی بازرگانی در نظر گرفته خواهد شد.
در پایان باید اشاره کنیم؛ که سازوکار عرضه هر محصولی در بورس کالا به این صورت است که قیمت پایه و کفی اعلام میشود و این قیمت در کمیته مورد قبول واقع خواهد شد تا بعد از آن بر اساس سازوکار عرضه و تقاضا محصول به فروش برسد.